Per

Mangler reservehjul til campingvogna

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden

Av Kjell M. Kaasa   26.06.2012 08:00

Oslo (NW): Langt fra alle er skodd for ferieturen, melder Falck.

– Vi hjelper mange campingvogneiere som har punktert. Nesten ingen av dem har med reservehjul til vogna slik at de kan gjøre jobben selv, sier servicemann Glenn Nicolaysen i Falck.

Noe av problemet er at mange campingvogner sjelden er på veien.

– Dekkene slites ikke ut på samme måte som et bildekk. Derfor kan det gå både ti og femten år mellom hvert skift. Resultatet er at mange kjører rundt på morkne dekk, sier Nicolaysen.

Maksimumsbredden på en campingvogn er 2,55 meter. Det finnes enkelte fylkes- og riksveger i Norge som er enda smalere enn det. Noe så udramatisk som en punktering kan da forårsake lange køer.

Ekstra hjul

– Jeg vil absolutt anbefale campingvogneiere å ha et reservehjul i vogna. Av og til får man punkteringer når det passer som dårligst og på steder det er vanskelig å få hjelp. Reservedekk er en billig forsikring, sier daglig leder Rolf Krosby i Norsk Caravan Club.

Det finnes anslagsvis 250 000 campingvogner og bobiler i Norge. Men bruken er svært variert og langt fra alle er registrert.

– Noen bruker vogna hver helg, mens andre bruker den i ferier og ellers lite. Mange kjører den til en campingplass, bygger den inn med platting og gjør den til en såkalt fastligger, sier Krosby.

Norsk Caravan Club er landets største interesseorganisasjon for bobileiere, campingvogneiere og fastliggere. De 65 lagene til NCC gjennomfører hvert år gratis kjørekurs og tester for medlemmene sine, der blant annet dekkene sjekkes.

Tetter ikke

Det er flere som burde skaffe seg et ekstra hjul, mener servicemannen til Falck.

– Mange nordmenn kjøper ny bil uten å få med seg at den ikke har reservehjul. Ellers i året er kanskje ikke hjelpen så langt unna, men i sommerferien er du kanskje langt av lei når du åpner rommet under bagasjerommet for første gang og ser at det femte hjulet ikke er der, sier Nicolaysen.

Det blir stadig vanligere at nye biler har et reparasjonssett plassert der reservehjulet var før. Settet består gjerne av et skumbasert tetningsstoff og en pumpe som kobles til sigarettenneren. Tetningsstoffet lapper det punkterte dekket innenfra, som en midlertidig løsning.

– Mange skjønner ikke hvordan apparatet virker, særlig ikke i en stresset situasjon. I tillegg virker ikke tetningsstoffet hvis hullet i dekket er større enn kun et par millimeter. Når du har punktert og felgen moser gummien de siste meterne før bilen stopper, blir hullet fort større enn det, sier Nicolaysen.

Han anbefaler derfor de som har plass å bytte ut reparasjonssettet med et reservehjul. Mange nye biler har fortsatt en grop under bagasjerommet som hjulet passer i.

– Punkterer du fredag ettermiddag er det ikke lett å få tak i nytt hjul. De fleste bensinstasjoner har ikke sånt lenger og et dekkfirma skal kanskje ha 1500 kroner bare for å rykke ut etter arbeidstid, sier Glenn Nicolaysen i Falck.

En punktering her får følger for flere. Foto: Colourbox

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *