admin

Hvilke biler bygges bobiler på?

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden

Grunnfundamentet i bobiler er de basiskjøretøyene som benyttes til oppbygning av bobilene. De stammer fra transporterer som Fiat, Ford Transit, Mercedes Sprinter og Iveco Dayly med flere. Kjøreegenskaperene deres er mer enn noensinne blitt mer sammenlignbare med personbilers egenskaper. Vi har beskrevet de typene basiskjøretøyer som blir mest brukt i bobil industrien.

Fiat Ducato

ducato-chassisMer enn 70 % av alle bobiler er basert på Fiat Ducato. Grunnen er enkel. Prisen passer til denne byggeformen, bedre enn alle andre. Fiat bygger chassis til bobil konfigurasjon på et spesielt montasjebånd, med stigeformet chassis og et lettere halvert stigechassis. Ducato har en sporvidde på bakakslingen på 1,98 meter, som gir de kjøreegenskaperene som gjør en bobil behagelig å kjøre med. På den nyeste generasjonen er det montert spesielle fjær på forakslingen, som gir bedre kjøringkomfort ved høyere last.

Fiatfabrikker levere bobilchassis med totalvekter på 3,3, 3,5 og 4,0 tonn. På 3,5 tonn utgaven kan man velge mellom “Light” chassis og et “Heavy”/Maxichassis. Maxichassiset har større hjul og større lastekapasitet og er derfor å anbefale. Siden den samlede fiatteknikken er samlet i den forreste enden åpner det store mulighetene for bobilprodusenter, som montasje av AL-KO chassis “amc” chassis, som tillater en totalvekt, som enkelt eller dobbeltakslet på mellom 3,5 og 5,5 tonn.

De nye motorene i Euro-5 versjon er en 115 Multijet, med 100 hk til mindre bobiler og 5 trinns girkasse. En 120/130 Multijet med 130 Hk. 2,3 liter motoren med 120 hk blir brukt til varebiler og 130 hk utgave til 3,5/3,85 tonns bobiler. Begge modeller leveres med 6 trinns girkasse. De er mer drivstoffgjerrige enn forgjengeren, ca. 9 %.

Neste skudd på stammen er en Multijet 150, med en 2,3 liters motor på 147 hk, som passer godt til bobiler på opp til 4,5 tonn. Den sterkeste motoren er Multijet 180 med 177 hker i en 3 liters motor og et dreiemoment på 400 Nm. Til gjengjeld er den mer tørst og 50 kg tyngre enn 2,3 liter motoren. Ducato har to identiske søstre, begge fra Frankrike: Peugeot Boxer og Citroen Jumper.

Ford Transit

Ford Transit til bobiler

Nye Ford Transit, som brukes blant annet som et bobilbasiskjøretøy og har et lavere drivstoff-forbruk og lavere vedlikeholdsomkostningerer, er nesten for bra til å være sann.

Den nye transitten Transitt blir levert med en 2,2 liters duratorq dieselmotor med tre effektnivå – 100, 125 og 155 hk til rådighet. Ford Transit forbruker i mellomstørrelsen ca. 6,4 liter pr. 100 km ifølge Ford og avgir bare 169 gram CO2 per kilometer. ECOnetic kaller bilprodusenten den nye teknologien. Ford har testet forbruket på i alt elleve millioner testkilometer. Dette tilsvarer 275 ganger jorden rundt.

Noen detaljer for enda mer komfort. Disse omfatter for eksempel et ratt som kan stilles i inn høyde og lengde. 230 – volt tilslutning til mobiltelefon eller bærbare datamaskiner. Den nye Transitt har også betjenings system Ford SYNC som gir deg mulighet for å styre multimediumfunksjoner.

Mercedes Sprinter

mercedes-sprinter-chassisIngen andre transporter, med unntak av den tett beslektede søsteren VW Crafter fjærer så smidig, har et så godt sikkerhetsnivå og en så høy forarbeidskvalitet som Mercedes Sprinter. Den kjedelige siden av saken er at den er mye tyngre og mye dyrere enn Fiat Ducato.

Mercedes har bakhjulstrekk, men kan leveres med 4 hjulstrekk. 4×4 varianten fås med tillatt totalvekt på 3,5 tonn og 5,5 tonn. Den mest vanlige er bakhjulstrekk med stigeformet chassis som dekker vektklassene 3,5, 3,85, 4,6 og 5,0 tonn. Etter ønske kan man bestille en Sprinter med AL-KO chassis, med et lavt tyngdepunkt og med opphengt fjærsystem, som gir en ytterst behagelig fjæring.

Den kan leveres til 3,5 , 3,85  og 4,2 tonn AL-KO chassis. Har også et dobbeltaksel chassis til 6 tonn. En Mercedes Sprinter på AL-KO chassis veier 100 kg mer enn på et standard chassis. Utover en 6 trinns girkasse leves den også med en 5 trinns automatgirkasse. Motorene starter med en 2,2 CDI med 129 hk til kompakte varebiler og en 2,2 CDI med 163 Hk med 4 sylindere og er perfekt til bobiler i 3,5 tonns klassen. Den smidigste motoren på markedet er en 3,0 CDI med 190 Hk og det lave støynivået er en ren luksus. Det beste bygget for automatgir er V6 utgaven som imidlertid er mer tørst. I en stor full integrert bobil er forbruket ca. 16 liter pr. 100 km.

Iveco Daily

Storebroderen til Fiat Ducato heter Iveco Daily. Bobilbransjen kan ikke se bort fra Iveco da ingen andre transporterfabrikanter lager en transporter med en totalvekt til 7 tonn. Den er ideell til de store bobilene, den har stor lastevne. Daily chassis er sammenlignet med et lastebilchassis, svært lett. Daily har et stabilt stigerammechassis og bakhjulsdrift. Den mest utbredde motoren er en 3 liters Turbodiesel med 170 hk. De er utstyrt med automatgir, “Agile”, eller en 6 trinns manuell girkasse. Til bobilbransjen blir den for det meste produsert uten førerhus, beregnet til integrerte bobiler, men finnes også i de store alkoven typene.

Den tredje generasjonen av Daily bruker 5 prosent mindre enn forgjengeren sin. Begge motorer samt aksel og gir er blitt tilpasset og optimert for mindre forbruk. Kommer i 2016 med Euro 6 motorer.

Renault Master

Den nye Renault Master fås med både forhjuls- og bakhjulstrekk og tallrike hjulavstander. Den lages til bobiler på 3,5 , 3,85 og 4,5 tonn. Den er utstyrt med en svært lekker kupè. Nivået er litt høyere enn Ducato og Mercedes Sprinter. Materialnivået er høyere enn Fiat Ducato, men ikke så høyt som Mercedes Sprinter. Som det første bobilenmerket har Adria tatt Renault Master til seg som basiskjøretøy til delintegrerte bobiler. Også Pössl og Globecar, som bygger varebiler, har tatt den i bruk. AL-KO chassis er tilgjengelig til Renault Master. Motoren er en 2,2 liters dCi 125 med 125 hk. En god og dynamisk motor med godt overskudd til varebiler opptil 3,5 tonn. Dessuten er det en 2,2 liters cDi 150 med 146 hk. Oppnår bare Euro-5 med partikkelfilter som ekstra utstyr, ellers Euro-4.

Volkswagen T5

Volkswagen T5VW med den offisielle betegnelsen T5 er likeså kultagtig som forgjengeren sin. VW T5 er en moderne variant transporter. En 2.0 liters dieselmotor med variantene 86, 102, 140 og 180 hk. De 2 største motorene fås også med rdift på alle 4 hjul eller automatgir. VW  T5 er et ytterst komfortabelt kjøretøy som nærmer seg mer en personbil enn en transporter. De bygges også som campingbuss med navnet California og California Beach. VW  T5 fås til og med med AL-KO chassis med en totalvekt på 3,5 tonn. Den er forsterket med bremser fra Touareg. Motorene starter med 2.0 TDI med 102 hk til lette varebiler som California Beach. Deretter kommer 2.0 TDI med 140 hk. Den beste motoren har 7 trinns DSG girkasse. Fås også med 4×4. Siste skudd på stammen er 2.0 TDI med 180 hk og dobbel turbo.

Mercedes-Benz Viano

Mercedes Viano, som er en avlegger av Vito, har det vanskelig i kampen med VW T5. Men med den nyeste utgaven har den kommet vesentlig nærmere. Mercedes bygger Wesfalia som Marco Polo, en kompakt bobil med hevetak.. Motorene starter Mercedes med en 2,2 CDI med 129 hk, en fornuftig motor uten det helt store overskuddet. I midten en 2,2 CDI med 163 hk, som også fås med en 5 trinns automatkasse. Den kraftigste er en 3,3 CDI med 225 hk. I utgaven som Marco Polo stopper farten ved 190 km/t . pga. av hevetaket. Den er lengre enn VW T5 og det er mulighet for V6 motor.

Lastbil Chassiser:

Til de helt store og lukseriøseiøse bobilene av typene Lin og Alkove benyttes lastebilchassis. Det handler her om bobiler på mer enn 7,5 tonn og med en lengde på omkring 10 meter. De er utstyrt med alt tenkelig luksus og noen av dem har til og med bilgarasje til små biler bakerst.

Iveco Eurocago

Basiskjøretøyet gir mulighet for totalvekter på 8, 9, 10 og 12 tonn. Motorvariantene er størrelser på 220, 250 og 280 hk. Akselavstand på mellom 4,185 meter og 5,670 meter.

MAN TGL

MAN TGL fås med 8, 10 eller 12 tonn. Motorene er med 4 og 6 sylindre og motorene kommer med størrelser fra 150 til 250 hk. Akselavstand mellom 3,6 og 5,2 meter.

Mercedes Atego

Iblant ser man også Mercedes Atego som bobil. De fås i vektstørrelser på mellom 6,5 og 25 tonn. Motorene yter mellom 156 og 238 hk. Leveres med akselavstand på mellom 3,620 og 4,820 meter.





Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *