admin

Hva er en bobil?

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden

En bobil er et motorkjøretøy med innredningen til en bolig. Innredningene kan være svært like campingvognenes. Basiskjøretøyet er som regel fra en Transporter, av typene Fiat, Mercedes, Ford, VW og Renault. De større typene kjører ofte på IVECO. Bobiler blir overveiende brukt som fritidskjøretøyer og til ferie med flere mål. Bobiler blir også brukt av forretningsreisende som mobilt kontor, som overnatting ved utstillinger og til og med som mobile undervisningssteder.

Opprinnelig var de bygget om kjøretøye, møblert til sove, spise og sitte i, og de ble laget med det formålet å reise i. Det var som regel små busser og varebiler. Mobilhome og campingbuss var ofte betegnelsen for disse kjøretøyene. I dag kalles de av de fleste for bobiler. Autocamper, wohnmobil, reisemobil, bobil, husbil, RV, motorhome er de betegnelse naboene våre ned over i Europa benytter seg av. De er forsynt med vanntank, spillvannstank, toalett, dusj, kjøkken, strøm (sitt egen batteri) og soveplasser.

Det finnes 5 hovedgrupper bobiler:

Varebil: I denne klassen er alle bobiler innredet i en tradisjonell varebil, typisk med en snever sittegruppe til fire personer fremst, kjøkken, klesskap og toalett i midten og bakerst sovemulighet på tvers av bobilen.

Alkove: Alkovemodeller kjennes på innredningen med et soverom over førerhuset. I de aller fleste tilfellene er alkoven en tverrvendt dobbeltseng. Det finnes imidlertid produsenter som i større modeller har innredet alkoven med to langsgående enkeltsenger.

Delintegrert: Den delintegrerte er både den mest populær og den, rent innredningsmessig, mest varierte bobil. Innredningene er generelt fremdeles bygget opp over lesten med førerhus, sittegruppe, kjøkken/toalett og soveavdeling. Det finnes imidlertid varianter, blant annet med en ekstra sittegruppe bakerst og en variant med en senkeseng over sittegruppen midt i bobilen.

Helintegrert: Den helintegrerte bobilen er konstruert ovenpå et chassis hvor både førerhus og bodelen av bobilen, er bygget opp som en samlet enhet akkurat som i en buss.

Multicamper: Multicamperen dekker over «restgruppen» av bobiler, herunder ombygde personbiler og moduler som kan settes på vanlige biler, på en pickup samt ombygde eldre, busser og varebiler. Bobiler i denne gruppen har det felles trekk at de alle er designet og innrettet i et kjøretøy som er konstruert til et helt annet formål.

Nomalt kan man greie seg ca. 3 dager uten å få tømt spillvann og fyllt på vann. Det finnes mange forskjellige innredninger, og alle er kompromisser. Den optimale bobilen finnes ikke, så det gjelder om å finne fram til det kompromisset som man best kan leve med.

Under kjøring er det, i likhet med vanlige biler, krav om at fører og passasjerer skal benytte en godkjent trepunktssikkerhetssele. For at den skal fungere optimalt skal man sitte enten med ansiktet i eller imot kjøreretningen. Det betyr også at det ikke kan selges fabrikknye bobiler hvor passasjerer sitter med siden til kjøreretningen.

Bobilens store fordel er den fleksibiliteten som gjør at man raskt kan flytte på seg. Det krever ikke mer en få minutter før man er klar til å kjøre til et nytt sted. En av forskjellene på å ha en campingvogn og en bobil er at camperne ligger seg mer fast et sted, bobileierne liker å forflytte seg mer. Bobilfolk er mer på farten akkurat slik som båtfolket er det. Derfor er det også mange som tidligere har hatt båt blant bobilfolket. En båt på hjul!

Særlig Norge, er i Skandinavia et stort bobilland. I Norge er salget ved å ta fart, på tross av at det er høye avgifter. Med en bobil er man tett på naturen, man kan stanse når man har lyst og er ikke avhengig å skulle være framme til bestemt tid. Kursen kan endres uten man må avbestille et hotell eller en campingplass. Det gir frihet. Barnefamilier har den fordelen at man har bagasjen sin samlet på et sted, og at man har pakket ut under hele turen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *