Per

El-sykkel til bobilen

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden

Tråsykkel er jo en god ide å ha med seg når man er på tur med bobil. Men hva med en el-sykkel. I denne artikkelen kan du lese  mer om el-sykler.

Gjennombrudd for el-sykler

Av Kjell M. Kaasa

Sykler med elektrisk motor er årets tohjulte trend. Nå er hver tiende sykkel Biltema selger en el-sykkel.
Se video under artikkelen (Foto: Newswire.no)

Se video under artikkelen (Foto: Newswire.no)

Noen mener fortsatt det er juks med motor på sykkelen. Men stadig flere liker å tråkke seg fra A til B uten å anstrenge seg.

– På el-sykkel kan du komme til og fra jobb, barnehage, møter og ærender uten å bli svett. Og du slipper bilkø og innstilte kollektivavganger, sier Eirik Næss i Biltema.

Derfor er også nordmenn nå for alvor i ferd med å oppdage el-sykkelen.

– Hittil i år har vi solgt 24 prosent flere el-sykler enn i samme periode i fjor. Litt flere i sør enn i nord, men interessen for dem er stor over hele landet, sier Næss.

Hver tiende sykkel kjeden har solgt hittil i år, er en el-sykkel.

Sykler med hjelpemotor har eksistert i mange år. En viktig grunn til at de nå får sitt gjennombrudd er at de er blitt billigere og lettere å få tak i. I fjor ble det solgt nærmere 4000 av dem her i landet. Syklistenes Landsforbund antyder at det kan gå mot det dobbelte i år.

Blir enda billigere?

Du tråkker i vei på en el-sykkel som på en vanlig sykkel, men for hvert tråkk merker du at motoren hjelper til. Den gir alene en fart på maksimalt 25 kilometer i timen. Raskere motorhastigheter ville krevd førerkort.

Naturvernforbundet og flere stortingspolitikere mener el-sykkelen bør få momsfritak. Avgiftfritaket for ett eksemplar av el-sportsbilen Tesla kan tilsvare momsfritaket for over hundre el-sykler.

Høyres landsmøte sa nylig nei til et forslag fra egne rekker om momsfritak for el-sykler. Heller ikke Arbeiderpartiet går inn for momsfritak.

Men det betyr ikke at ballen er lagt politisk død.

 – Jeg er for momsfritak som en prøveordning i noen år og kommer til å jobbe for dette innad i Venstres stortingsgruppe. Jeg mener det ikke er grunn til å skille el-sykler fra el-biler og el-mopeder, sier Abid Raja i Stortingets transportkomité.

– El-sykler er et godt alternativ for mange i hverdagen og vi er positive til et momsfritak, sier Hans Fredrik Grøvan, KrFs medlem i samme komité.

Et momsfritak vil bety at de rimeligste el-syklene kryper under 5000 kroner.

Flest til kvinner

Hos Biltema er damemodellen klart mer populær enn herremodellen.

– Vi selger dobbelt så mange damesykler. Den typiske el-sykkelkunden hos oss er middelaldrende og litt eldre, og da kan rammen på damemodellen også være det foretrukne alternativet for menn, sier Eirik Næss.

Rekkevidden på de ulike el-syklene som finnes i Norge, varierer fra 30 til110 kilometer. Men batteriet påvirkes også av utetemperatur, vekt, antall oppstarter og hvor mye du sykler i motbakke.

Hvor mye motoren drar i oppoverbakker og hvor lang ladetid batteriet trenger, avhenger hvor mye penger du legger i kjøpet. De dyreste modellene koster over 30 000 kroner.

Biltema vil satse mer på el-sykler fremover.

– Det kommer flere modeller i løpet av året – en liten og sammenleggbar el-sykkel og en mer sportslig type. Senere vil vi også få flere dame- og herremodeller, sier Tommy Fredriksen, daglig leder i Biltema Norge.

Fra newswire.no