Per

Flere flauser langs veien

Decrease Font Size Increase Font Size Størrelse på tekst Skriv ut denne siden

 

Av Ulf-Arvid Mejlænder   09.07.2012 07:45

FRA FEIL PUMPE: Mange bilister må bestille veihjelp etter å ha fylt galt drivstoff, viser en oversikt fra Falck. (Foto: Kjell M. Kaasa / Newswire)



Oslo (NW): Stadig flere må be om veihjelp etter å ha fylt feil drivstoff, låst seg ute av bilen eller mistet nøkkelen. Nå ber bilbergerne bilistene holde hodet kaldt i ferien

 

– Vi ser en økning i antall anrop av denne typen, så mannskapene våre møter en del flaue fjes når de ankommer for å hjelpe, sier Irene Røsholt, avdelingsleder for Falcks vaktsentral.

Hittil i år har nærmere 2000 bilister bestilt veihjelp fra Falck fordi de har fylt feil drivstoff eller har kjørt tanken tom. Mer enn 3500 har ringt etter å ha låst seg ute av bilen, og nesten 1000 har fått bråstopp på turen på grunn av brukket eller mistet nøkkel.

Antall nødanrop på grunn av slike hendelser har økt merkbart i forhold til 2011.

– Alle kan gjøre feil, så det er ingen grunn til å skamme seg. Men det er jo veldig kjedelig når ferieturen må settes på vent på grunn av slike ting, sier Røsholt.

Hun oppfordrer feriebilistene til å beholde roen, ta hyppige pauser og sørge for god utlufting i kupeen.

– Stress, overoppheting og full bil er en potensielt farlig miks. Det kan være lurt å senke skuldrene og innstille seg på at det å være underveis også er en del av ferien. Oppkavede bilister gjør flere feil.

I dårlig stand

Også behovet for veihjelp på grunn av feil ved selve bilen øker, viser de ferkeste tallene fra Falck.

– Så langt i 2012 har vi passert 30 000 berginger som følge av motorfeil, startvansker og flatt batteri. Også veihjelp på grunn av defekt drivverk, gir, cluch, forstilling og bakstilling øker. Og havari som følge av defekt eksosanlegg har faktisk doblet seg, sier Irene Røsholt.

En god del av de problemene som gjør at biler må ha veihjelp kunne vært redusert med jevnlig vedlikehold, mener Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL).

– Et havari langs veien kan ramme alle, og da er det flott at Falck og andre kan hjelpe. Samtidig ser vi at en del bilister kunne unngått situasjonen hvis ettersyn, service og reparasjoner hadde vært enda mer aktivt fulgt opp. Vår erfaring er at ikke minst eiere av eldre biler ofte kunne lagt mer vekt på dette.

Vedlikehold

Oppfatningen av at verkstedtjenester er dyrt er trolig den viktigste årsaken til at mange nedprioriterer vedlikeholdet etter at nybilgaranti og serviceavtaler er utløpt, tror Hansen.

– På dette området er det mye å spare ved å orientere seg i markedet. Vi har fritt verkstedvalg i Norge, så hvis merkeverkstedet er kostbart eller ligger ugreit til, kan du trygt velge et frittstående verksted. Det er tøff konkurranse på verkstedmarkedet, og det kan forbrukerne gjøre seg nytte av, sier Arild Hansen.

I tillegg er han redd for at systemet med pålagt periodisk kjøretøykontroll kan ha blitt en sovepute for endel bileiere.

– Undersøkelser viser at mange misforstår hva som gjøres ved en slik kontroll, og tror en godkjent bil er en feilfri bil. Kontrollen gir bare et øyeblikksbilde av om bilen er i forskriftsmessig stand, men den kan likevel ha store service- og vedlikeholdsbehov.

Fra Newswire.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *