«Bakterier spiser motoren din!» Rykte eller sannhet?
Alarmerende historier om en ny art bakterier som tilstopper drivstoffilteret og ødelegger dyser og ventiler i motoren har dukket opp de siste årene. Er det rykter eller sannhet?
Dieselbakterier
Bakterier finnes overalt omkring oss. Slik har det alltid vært og slik fortsetter det – forhåpentligvis – med å være.
En del av disse bakteriene livnærer seg fortrinnsvis av stoffer som finnes i blant annet dieselolje og parafin. Når drivstoffet i tanken brukes suges det luft inn som inneholder fukt – og også bakterier. Slik har det alltid vært.
Ved temperatursvingninger kondenserer fukten og danner vann i bunnen av tanken og bakteriene begynner å spise av dieseloljen. Med biologiske tilsetningsstoffer i dieseloljen liker bakteriene seg godt, de vokser raskere og slamklumpen blir større enn før.
Fenomenet har vært kjent lenge. Så det er jo litt sært at man først nå har begynt å skrive om det. For øvrig er det ikke bakteriene som er aggressive overfor metallet i motoren, det er vannet, som jo er en forutsetning for at bakteriene kan leve, som forårsaker korrosjonen,
Ha alltid full tank
Et godt råd er å alltid ha en full tank, særlig når f.eks. en bobil oppbevares for vinteren. På denne måten reduseres faren for dannelse av kondensvann i tanken. I flere artikler har det vært hevdet at det var en fordel å ha så lite diesel på tanken som mulig for på den måten å redusere bakteriedannelsen, noe som er feil, siden det er vannet og ikke olje som utgjør faren. I virkeligheten spiller det ikke en veldig stor rollen om tanken er mer eller mindre full. De store temperaturforskjellene og dermed den økte kondensdannelsen skjer om sommeren.
Ifølge eksperten skulle problemene ikke bli så store når det dreier seg om bobiler fordi bevegelsene gjør at det ikke samles store slammengder samt at den har et større forbrukog derfor hurtigere utskiftning av drivstoffet. Verre ser det ut for en seilbåt f.eks. hvor drivstoffet til hjelpemotoren er i en halvtom tank i flere år.
Den beste måten å unngå problemer på er å få foretatt en regelmessig service på bobilen. Skift olje og drivstoffilter mellom sesongene, de pengene er en god investering.
Tror du at du har slam i tanken og dreier det seg om en Fiat Ducato så er det forholdsvis lett å hjelpe problemet. I førerhusgulvet sitter en luke og under den sitter føleren til drivstoffmåleren. Etter å ha skrudd den av kan man suge opp slammet med en billig oljesuger.
La ikke skrøner og vandrehistorier forstyrre begeistringen for det herlige livet i bobilen, bare kjør og kos deg uten tanke på mystiske metallspisende bakterier!